Kettős beszéd a gazdaságról
Az elmúlt hónapokban a magyar gazdaságról homlokegyenest eltérő vélemények jelentek meg a nyilvánosság előtt. Természetesen nem a belpolitika által vezérelt „szakértői véleményekre, vagy a csak fehér vagy a csak fekete álláspontokra gondolok, hanem például a hitelminősítők bóvli közeli besorolásaira, vagy az IMF legutóbbi értékelő anyagának a kockázatok jelentőségét hangsúlyozó érveléseire.
[wp_ad_camp_1]
Ezzel szemben az utóbbi időszakban a forint árfolyama az euróval szemben 270 alá erősödött, a BUX index 2300 pont felett járt, az állampapírok hozamai pedig inkább mérséklődtek, semmint nőttek.
A két álláspont persze csak látszólagosan különbözik, hiszen az egyik jellemzően a rövid távú, míg a másik a hosszú távú kilátásokat (azaz a fenntarthatóságot) tekinti értékelése alapjának.
Ha a két szempont ilyen drasztikusan eltér egymástól, és ha abban a rövidtávú szemléletű megítélés kiugróan pozitív, indokolt nagyon óvatosnak lenni. Ez utóbbi a befektetők rövid lejáratú döntéseikhez gyors, gyorsan romló érveket használnak. Jellemzően ilyeneket: a Parlament 3 százalék alatti hiánnyal fogadta el a költségvetést, februárban reformprogramot hirdetnek, a nyugdíjpénztári vagyon csökkenti az államadósságot, tehát most érdemes forint eszközöket venni. Csakhogy ugyanezek a befektetők az első negatív jelre (ha például bármilyen tény arra utal, hogy az előbbi hírek nem, vagy nem teljesen bizonyulnak valósnak) új, rövid lejáratú érveket kapnak az eladáshoz.
Ilyen helyzetben a gazdaságpolitikának egyértelműnek kell lennie, azaz úgy szükséges a kormányzati intézkedéseket végiggondolni, megjeleníteni és végrehajtani, hogy az egyszerre győzze meg a hosszútávú elemzőket azok valóságosságáról, és ne adjanak a hirtelen változásokkal okot a rövidtávú befektetők gyors visszavonulására. Ebben van azonban a jelenlegi gazdaságpolitika legnagyobb hiányossága: szinte minden döntéshez, elképzeléshez rendelődik egy, azt ellenpontozó, vagy legalábbis megkérdőjelező állítás. A teljesség igénye nélkül néhány, az utóbbi idők terméséből:
A költségvetési törvényt 2015. december 23-án fogadta el az Országgyűlés, mindenki számára pozitív jelzésként 3 százaléknál kisebb GDP arányos hiánnyal. Ehhez volt szükséges a drasztikus különadók bevezetése, a magán-nyugdíjpénztári vagyonok konfiskálása. Nem telik el azonban két hónap és a nemzetgazdasági miniszter 250 milliárdos (a GDP arányában közel 1 százalékos) költségvetési zárolásra („alapra) tesz javaslatot.A kormány megnyugtatólag kijelenti, hogy nincs szándékában az inflációs cél (3 százalék) emelése. Majd ezzel egyidőben kívánatosnak tartana egy publikus vitát arról, hogy mi legyen a jegybank szerepe, azaz, hogy az inflációkövető jegybanki politika megtartása indokolt-e.Csökkentjük a deficitet és az adósságrátát, erősíteni akarjuk az eurót, de az euró bevezetése nem cél. Az realitás, hogy 2020-ig nem valószínű, hogy eleget tudunk tenni a feltételeknek, de ez nem azonos azzal, hogy ne törekedjünk a feltételek mihamarabbi teljesítésére.Végezetül hogy hű maradjak magamhoz, egy intézményi ellentmondás: a pénzügyi felügyeletnek jogosítványa, lehetősége és kötelezettsége van a pénztárak ellenőrzésére, a vagyonkezelési tevékenység ellenőrzésére, ezért a PSZÁF függetlenségét megerősítik 2016. január elsején. Majd két hónapra rá a kormány közvetlen és beszámolhatatlan ellenőrzési szervét, a KEHI-t kívánják megbízni a pénztárvagyon ellenőrzésével, aminek erre se embere, se információja, se speciális ismerete nincs.
A formál-logika szerint, ha van két egymásnak ellentmondó állítás, akkor ki-ki saját döntése szerint válogathat közülük, hogy melyiket fogadja el. A gazdaságpolitikában azonban ez így nem működik. Az egymásnak ellentmondó állítások lényegében azt az üzentet közvetítik: jelenleg nincs a kormánynak következetes, egyértelmű gazdaságpolitikai elképzelése, ezért aztán marad a kettős beszéd és az állandósuló következetlenség.