Ezért ne a futásteljesítményt nézd autóvásárláskor
Érdekes, ámde szinte általános jelenség, hogy az emberek többsége egyszerűen elveszíti a racionális gondolkodásmódját, amikor autóvásárlásra adja a fejét. Persze felelőtlenség lenne azt állítani, hogy a világ legegyszerűbb dolga megtalálni a megfelelő használt autót, ám az sem segít túlságosan sokat, hogy a legtöbbünk elvárásai ilyenkor egy csapásra a tudományos fantasztikus tartományba vándorolnak.
Rengeteg jobbnál-jobb tanulmány készült e témában az elmúlt években, és gyakorlatilag mindegyik ugyanarra a következtetésre jutott, miszerint a használtautó vásárlók zöme szinte elvárja, hogy becsapják. Hiszen amikor – csak példaképp említve – egy tíz év körüli autót kinézünk, akkor alap elvárásunk, hogy karcmentes legyen, makulátlan beltérrel, no és persze lehetőleg százezer kilométer alatti futással. Abba már nem szeretünk belegondolni, hogy bár mi magunk sem autózunk sokat, így is megyünk tizenöt-húszezer kilométert évente, így nyilvánvalóan ezerből jó, ha egy olyan kocsi áll a kereskedésekben, ami ennyire keveset ment. De nem csak irreálisak ezek az elvárások, hanem tévesek is.
Annak ugyanis, hogy mekkora futásteljesítménnyel bír egy 5-10-15 éves autó, vajmi kevés jelentősége van. Persze ma már ritkán találkozunk millió kilométert maga mögött tudó kocsival – amit a nyolcvanas évek német prémium márkák modelljei sokszor gond nélkül teljesítettek -, ám a mai motorok zöme is megbízható konstrukció. A legfontosabb kérdés mindig az, hogy milyen gazdája volt a gépjárműnek. A megtett távnál ugyanis ezerszer lényegesebb, hogy odafigyeltek-e, rendszeresen megkapta-e a megfelelő szervizt, milyen sűrűen cseréltek benne olajat – és abból a lehető legjobb minőséget választották-e -, azaz, hogy az előírásoknak megfelelően karban volt-e tartva az autó. Amennyiben igen, akkor nem érdemes fennakadni egy-egy apró karcoláson, vagy azon, hogy egy picit kopott a kormány, hiszen mégiscsak egy sok éve, rendszeresen használt eszközről beszélünk. Ha motorikusan tökéletesen rendben van, a futóműnek nincs baja és a kasztnin sem látszanak nagyobb baleset nyomai, akkor nyugodtan megvehetjük a kocsit, szinte függetlenül attól, hogy az óracsoport milyen számot mutat.